zondag 15 december 2013

Ziek

Aangezien ik al enige maanden in de ziektewet loop, werd ik uitgenodigd om op dinsdag 13 november 2012  bij controlearts, mevrouw A. V-D te Almere langs te komen.

In het kantoorgebouw van het UWV te Almere, dient men zich te melden bij de receptie en de brief met uitnodiging voor het gesprek met de controlearts te overleggen. Als goedmakertje kan in het gebouw gratis koffie ‘getapt’ worden. Alleen jammer dat de smaak van de koffie niet uitnodigd voor een tweede kop, maar ja, een gegeven paard mag je niet in de … kijken.

In overleg met de mevrouw V-D werd besproken dat ik in december weer beschikbaar zou zijn voor werk. Welk werk dit zou worden was ook de controlearts niet bekend, zolang je maar beschikbaar bent. Als ik inderdaad beschikbaar zou zijn voor werk in december hoefde ik niets te doen volgens mevrouw V-D, ik zou vanzelf weer worden opgenomen in de WW uitkering.

Op 5 december 2012 keek ik op mijn internet bankrekening om te kijken of mijn uitkering gestort was. Wat schetst mijn verbazing: buiten mijn ziektewet uitkering was er nog een overboeking van het UWV op mijn rekening geboekt. Zoals het zich liet aanzien was dit een normale vier wekelijkse overschrijving van de WW-uitkering naast mijn ziektewet uitkering.

Hierop wilde ik contact opnemen met het UWV voor uitleg, Helaas lukte het niet om in te loggen op de site van het UWV wegens een storing. Dat komt daar wel vaker voor.

Ik bedoel maar. Ook bij het UWV is bekend dat december een dure maand is en door deze overboeking denk ik dat ze het voor mij, als werkloze, deze maand toch betaalbaar willen houden.

Het moet mij wel van het hart dat ik de afgelopen periode, misschien mede door mijn Burn out, er niet vrolijker op wordt.


Alle berichten in de pers over het steeds maar weer ontslaan van werknemers bij winst gevende bedrijven. Zoals ik het verwoord zag op Internet: de bedrijven nemen je in dienst en ontslaan je weer zodra het wat minder gaat. Dit lees je ook voor jongere mensen. Als ze al een baan kunnen vinden, is dit vaak/meestal met een tijdelijk contract van een jaar. Na dat eerste jaar verlengen ze dit nog twee keer met een jaar waarna je wordt ontslagen. (Geen contract verlenging). Als je geluk hebt mag je na 6 maanden weer terug komen in dienst van het zelfde bedrijf en weer met een jaar contract, en het spel begint weer van voorafaan. Flexwerken heet dat. Maar ja, je bent wel weer drie jaar onder de pannen en wie weet....

Ik was jaren geleden, ik denk zo’n 15 a 20 jaar geleden in Amerika en daar zag je dit toen al. Alles voor share holders value. We weten dat Nederland Amerika na enige jaren volgt, maar het is teleurstellend om te zien hoe dit ons land vernietigt.
En dan al die hoge heren van de banken maar roepen dat we moeten bezuinigen en onze hypotheek aflossen. De banken mogen zich wel wat inhouden, dankzij het geld van de bevolking zijn deze banken overeind gebleven met dank aan Wouter Bos en zijn goede vriend Gerrit Zalm.
De heer Dick Scheeringa, ja die van de DSB, zal zich nog wel eens achter de oren krabben over deze heren.

Maar goed het is december en ik ben weer beschikbaar voor werk, 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten